17

Stycznia

2022

Dlaczego przybieramy na wadze?

Dlaczego przybieramy na wadze?
Udostępnij:

Wydawałoby się, że regularnie trenując nie powinniśmy przybierać na wadze, a raczej tracić zbędne kilogramy. Dlaczego jednak dzieje się inaczej? Dzisiaj wyjaśnimy czemu się tak dzieje i co tak naprawdę wpływa na to czy przybieramy na wadze. 

Dlaczego tyjemy mimo ćwiczeń?

Dlaczego tyjemy mimo ćwiczeń?

Przybieramy na wadze wtedy, gdy liczba spożytych w ciągu dnia kalorii jest większa niż liczba kalorii wykorzystanych na podstawowe procesy życiowe oraz aktywność fizyczną. Jeśli, więc ćwiczymy, a potem zjadamy więcej niż nasze dzienne zapotrzebowanie, to nic dziwnego, że przybieramy na wadze. Gdy liczba spożywanych kalorii jest większa niż liczba kalorii utraconych wówczas mówimy o dodatnim bilansie energetycznym. Utrzymywanie dodatniego bilansu kalorycznego prowadzi w dłuższej perspektywie do wzrostu wagi. Każdy dodatkowy kilogram to około 7000 kcal spożytych nadprogramowo.

Dlaczego tyjemy, mimo że zdrowo jemy?

Dlaczego tyjemy, mimo że zdrowo jemy?

Tak naprawdę nie ma znaczenia czy kalorie spożywane są ze zdrowych produktów (np. oliwa z oliwek, sałatki, kaszy gryczanej czy sera białego) czy też są to fast foody. Oczywiście te ostatnie poza dodatkowymi kilogramami mogą sprawić nam kłopoty w postaci podwyższonego cholesterolu, nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy. Rozpatrując jednak problem wyłącznie w kwestii przybierania na wadze zarówno kaloria „dobra” jak i „zła” spożywana w nadmiarze może sprawić, że przytyjemy.

Jak sprawdzić jakie mamy dzienne zapotrzebowanie kaloryczne?

Jak sprawdzić jakie mamy dzienne zapotrzebowanie kaloryczne?

Jedną z podstawowych metod pomocnych w oszacowaniu indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego jest wzór Beneddicta i Harrisa, Miffilina, czy Cunninghama. Proponujemy jednak skorzystać z internetowych kalkulatorów lub aplikacji, które pomogą Wam obliczyć Wasze zapotrzebowanie kaloryczne. Pomocna może okazać się również wizyta u dietetyka lub konsultacja z trenerem personalnym.

Jak zmniejszyć ilość spożywanych kalorii?

Jak zmniejszyć ilość spożywanych kalorii?

Zapisuj wszystko, co jesz w ciągu dnia

Zapisuj wszystko, co jesz w ciągu dnia

Zapisywanie tego, co się je pozwala na wychwycenie tego ile faktycznie kalorii spożywamy, a także wykluczenia złych nawyków żywieniowych. Warto pamiętać, że mamy tendencję do zaniżania kalorii, które zjedliśmy, a zawyżania tych, które spaliliśmy podczas ćwiczeń. Po 30 minutach jazdy na rowerze nie spalimy 2 kawałków szarlotki, frytek, hamburgera i kanapki nawet jeżeli była z ciemnego pieczywa, z awokado i garścią rukoli. Zapisywanie dosłownie wszystkiego, co zjedliśmy pomoże nam zapanować nad podjadaniem oraz wyeliminowaniem potraw czy przekąsek, które są mocno kaloryczne.

Zwiększ ilość warzyw na talerzu

Zwiększ ilość warzyw na talerzu

Brzmi banalnie, ale rzeczywiście działa! Warzywa dostarczają małej ilości kalorii, są źródłem błonnika, który nasyca na dłużej. Poza tym to źródło antyoksydantów i witamin, które korzystnie wpływają na wygląd włosów, skóry czy paznokci. Instytut Żywności i Żywienia rekomenduje spożywanie 400 g warzyw dziennie. Warto spożywać je w różnej postaci surowe, pieczone, gotowane, a także w postaci soków czy koktajli.

Nie traktuj jedzenia jak nagrody

Nie traktuj jedzenia jak nagrody

Od dziecka przyzwyczajeni jesteśmy do nagród w postaci słodyczy czy też innego często niezdrowego jedzenia. Takie nagrody stosowane zbyt często mogą wpłynąć negatywnie na nasze nawyki żywieniowe. Warto więc tego typu prezent zamienić na coś mniej kalorycznego może to być wyjście na spacer po lesie, czy spotkanie z przyjaciółmi.

Drobne, ale trwałe zmiany

Drobne, ale trwałe zmiany

Na początek lepiej jest zacząć od drobnych zmian, dzięki czemu łatwiej będzie wyrobić w sobie zdrowe nawyki. Z czasem, gdy uda nam się wdrożyć jedną rzecz możemy spróbować z kolejną. Przykładowo jeśli chcemy pić więcej wody zacznijmy od szklanki dziennie, gdy wejdzie nam to w nawyk możemy dołożyć kolejną porcję itd.

Jeśli mimo diety i ćwiczeń nie osiągacie wymarzonych efektów warto skonsultować się z trenerem personalnym. Dzięki profesjonalnej opiece możemy mieć pewność, że idziemy dobrą ścieżką do osiągnięcia swoich celów sylwetkowych. Listę trenerów personalnych znajdziesz na stronie naszego klubu.